Actes 150 Anys

Previsió del Temps

Radars Catalunya


Radars de Catalunya

Estafes al mòbil

     

 

Existeixen diversos fraus que afecten la telefonia mòbil. Normalment tots tenen a veure amb serveis telefònics amb tarificacions addicionals, ja siguin trucades a telèfons tipus  806 o  subscripcions automàtiques a serveis de missatgeria de pagament.

Un clàssic és rebre un Whatsapp o un SMS  que ens dóna a entendre que prové de correus  i en el que informa que tenim un paquet a que cal recolliir i que per fer-ho contactem amb el número  806 XXX XXX.  Quan es truca a aquest telèfon ens maregen una estona per acabar dient-nos que és un error.  Preu final de la trucada: per norma general més de 10 euros.  Existeixen mil variants d'aquest frau. Sempre busquen interessar la "vícitma" lo suficient com per que aquesta faci la trucada: Un paquet a correus, una multa a Trànsit o a Hisenda, un premi que cal recollir....    

També trobem fraus amb els anomenats missatges "premium". Hi ha alguns missatges que tenen tarifació especial. De fet, es cobra per rebre’ls. En teoria, no es poden rebre aquest tipus de missatges si no es contracten específicament, però la inventiva dels promotors fa sovint que ho fem sense adonar-nosperquè la seva sistemàtica de contractació no és gens claraNormalment envien un Whatsapp o SMS amb un text llarg, per tal que quedi oculta, fora de pantalla, l’advertència que la llei els obliga a escriure, informant-nos que contestant aquell missatge quedarem subscrits a un servei de missatges de pagament. La "trampa" està en que si contestem aquest missatge, automàticament quedem subscrits a un servei de missatgeria que farà que paguem per cada missatge que rebem.

Evidentment hi ha subscripcions a aquests tipus de serveis que són  totalment legals. Són aquelles que informen de forma clara de les condicions del servei, dels preus per missatge i de la forma d’anul·lar la subscripció.

S’ha donat casos de SMS  enviats utilitzant protocols informàtics antics, tan antics que alguns mòbils actuals no reconeixen, de manera que els nous missatges “contractats” mai no arriben i, per tant, no són vistos pel destinatari, que no se’n assabenta fins que rep la primera factura. Tot i així, les companyies els facturen,  doncs encara que no els haguem vist,  han estat enviats  i, per tant, tarifats.

El missatge esquer o trampa  acostuma a ser un reclam d’un premi que ens ha tocat i que ens insta a respondre el missatge per cobrar-lo,  o de caire insinuant: persones que s’insinuen i prometen vetllades inoblidables...  Encara que sembli increïble,  hi ha gent que “pica”.

Per evitar ensopegar en aquestes ensarronades n’hauria d’haver suficient amb el sentit comú:  ningú no regala res,  no és freqüent que ningú ens "tiri els trastos” per telèfon, encara menys si no ens coneix...  En definitiva el que ens deien les nostres iaies quan érem petits i que encara avui és vigent:  “no agafis caramels  de persones que no coneguis, no parlem amb desconeguts...”, etc...

Si, malgrat tot, hem picat, al final del missatge ha de venir la explicació de què hem de fer per anul·lar la subscripció. Una consulta del número de procedència del SMS a qualsevol cercador d'Internet ens aportarà informació de com donar-nos de baixa.   També podem trucar el nostre proveïdor de telefonia mòbil i informar-los del fet, per tal que ells puguin prendre mesures, en el cas d’haver comés il·legalitats,  contra els promotors dels missatges.

La connectivitat  a Internet dels mòbils  afegeix més riscos. Podem rebre missatges o whatsapp amb enllaços que ens remeten a llocs webs on podem ser víctimes de phishing, malware, ransomware , etc...

Molts dels fraus a la xarxa mòbil comencen amb una pantalla que ens apareix quan naveguem que ens demana, amb qualsevol excusa,  que confirmem el número de mòbil. Si facilitem el  número molt probablement acabarem subscrits a serveis de missatgeria de pagament. La majoria d'aquests fraus  es poden evitar no facilitant el número de telèfon.