Què és el phishing?
És el terme informàtic que defineix un frau, consistent en l' obtenció de dades personals de forma il·legítima. El més habitual és obtenir les dades bancàries per Internet, enviant correus electrònics que simulen el nostre banc i que, amb qualsevol excusa, (sovint utilitzen la de reforçar els seus sistemes de seguretat) ens demanen dades personals, com ara la numeració i el PIN de les nostres targetes.
Els correus utilitzen els logos i els anagrames de les entitats bancàries, i ens enllacen a un lloc web que clona el de la nostra entitat, simulant la pantalla d’ accés al nostre compte o bé formularis que ens demana que omplim amb les nostres dades. Un cop omplert el formulari, les dades passen a mans dels estafadors. Acostumen a afegir l’amenaça de que desactivaran els nostres targetes o bloquejaran els nostres comptes si no responem a aquests correus.
Un cop tenen les nostres dades bancàries poden efectuar compres per Internet a càrrec al nostre compte.
Existeix una variant telefònica d’aquest frau: una persona que simula ser un operador del nostre banc, i amb excuses similars, ens demana les nostres dades personals i/o bancàries.
És un frau molt senzill d’evitar. Només cal saber que cap entitat bancària no ens demanarà mai dades ni per telèfon ni per correu electrònic.
Phishing avançat (II)
És una variant més moderna del phishing Un e-mail que simula venir d’un remitent de confiança, fins i tot d’ un organisme oficial ( oficina de correus, un banc o fins i tot la policia) ens informa d’una gestió que tenim pendent (recollir un paquet a correus, cobrar un taló al nostre banc o recollir una citació de la policia) i ens indica que cal clicar un enllaç que ens apareix dins del propi missatge de correu. Aquest enllaç ens portarà a un lloc web on ens instal·larà de forma automàtica , i sovint invisible, un software maliciós que ens pot causar molts problemes: des de copiar les noves contrasenyes bancàries fins a infectar el nostre navegador de forma que quan cliquem l’adreça del nostre banc l’ordinador ens porti a una pàgina falsificada que, tot i tenir l’aspecte original, és una còpia fraudulenta que captarà les nostres dades i contrasenyes.
Tot i que disposar d’un navegador i un antivirus actualitzats que detectin aquests tipus de fraus ens ajudarà a evitar-los, actuar amb sentit comú és la millor defensa:
Cal que ens acostumem a:
- No clicar enllaços que vinguin en missatges de correu.
-Esborrar i no donar crèdit a qualsevol correu electrònic que us demani dades personals i/o bancàries.
-Recordar que cap entitat bancària ni cap organisme oficial ens demanarà mai cap dada personal per correu electrònic.
-Desconfiar de trucades telefòniques que diguin provenir de concursos que ens demanen dades, o que ens fan trucar a d’altres telèfons (generalment telèfons de tarificació especial) per aconseguir el premi o regal.
|