La reparació dels efectes de l’aiguat costaran a l’Ajuntament de Manresa prop de 120.000 euros |
![]() |
divendres, 11 de novembre de 2011 23:38 |
La intensitat de la pluja dels dies 3 i 4 de novembre va causar desperfectes a carrers, carreteres, edificis, arbres i camins rurals. La Policia Local va comptabilitzar fins a 78 intervencions rellevants a causa del temporal Les intenses pluges caigudes durant el 3 i el 4 de novembre de 2011, van provocar incidències a la ciutat de Manresa en el normal funcionament de la via pública, el medi rural i edificis, tan municipals com privats. Totes les intervencions van ser coordinades pel Comité d’Emergències, que va estar al capdavant de totes les operacions relacionades amb l’aiguat des de que l’Ajuntament va activar el pla d’emergències d’inundacions, dijous a les 10.30 h del matí, fins que es va desactivar el matí de dilluns. L’informe elaborat per la Unitat de Manteniment de la Via Pública constata que els aiguats van provocar alguns talls puntuals de carrers i d’alguna carretera, encara que la majoria es van poder reobrir al trànsit en poc temps; danys en edificis privats, caigudes d’arbres i també afectacions a diversos camins rurals. Per la seva part, la Policia Local va comptabilitzar fins a 78 intervencions rellevants relacionades amb el temporal el dijous, 3 de novembre. La regidora de Seguretat Ciutadana, Olga Sánchez; el regidor de Territori, Paisatge i Mobilitat, Ramon Bacardit; i el portaveu del govern municipal, Antoni Llobet, han presentat en roda de premsa el balanç de les actuacions corresponents als dies dels aiguats i també dels treballs que s'han fet per corregir els desperfectes causats. També hi eren presents els màxims responsables de la Policía Local, Alfons Sánchez i Jordi Mora; el cap de la Unitat de Manteniment de Via Pública, Josep Maria Moncunill; i Jordi Segovia, tècnic de Mobilitat de l'Ajuntament de Manresa. La Policia Local va treballar a ple rendiment La regidora ha recordat que el dia de l’aiguat, dijous 3 de novembre, la Policia Local va haver d’atendre fins a 78 serveis rellevants relacionats directament amb l’aiguat, encara que aquell dia els agents del cos van fer un total de 90 intervencions. També ha apuntat que el dijous es van presentar, de forma voluntària, agents que gaudien del seu dia de descans i van treballar dotze hores sota la pluja. La pràctica totalitat d’agents van perllongar el seu torn més enllà de la seva hora de finalització i la majoria d’agents que normalment treballen a comissaria van fer serveis al carrer. Per últim, ha fet un repàs de les intervencions més destacades dels agents en l’auxili a les persones, la prioritat de totes les actuacions de la Policia Local aquell dia:
Carrers tallats i reoberts al poc temps El regidor de Territori, Paisatge i Mobilitat, Ramon Bacardit, ha explicat també que tot el personal de les brigades municipals i de les diverses concessions municipals, personal d’Aigües de Manresa i empreses privades que s’han contractat per a poder obrir els camins i carrers al trànsit han treballat aquests dies perquè tots els vials de la ciutat puguin tornar a la normalitat, tant de dins de la ciutat com de la zona rural. Pel que fa a la Via Pública, el comportament dels vials va ser en general acceptable, tret d’alguns que es van haver de tallar. Alguns dels talls van ser per un període de temps inferior a un dia. Els carrers que es van tallar van ser:
Hi van haver dos carrers, on la xarxa de clavegueram es va rebentar, es va poder senyalitzar el perímetre afectat i no es va tallar a la circulació de vehicles, concretament:
De la xarxa de carrers de la ciutat, l’empenta de les aigües superficials va provocar que l’aglomerat s’arrenqués en alguns trams de carrer, deixant alguns forats a la calçada, concretament.
Pel que fa a l’arbrat existent a la ciutat, la pluja i el vent van provocar que s’arranquessin arbres, fet que va provocar en molts cassos el tall del carrer on estaven plantats, els arbres arrancats van ser:
Incidents en edificis privats i empitjorament del Casal de les Escodines Pel que fa a Edificis privats, els tècnics municipals van fer inspeccions a petició dels mateixos veïns als immobles següents:
Pel que fa als edificis municipals, alguns van tenir problemes de degoters, tot i que el problema més greu va ser al Casal de les Escodines, on es van veure agreujats els problemes que ja tenia degut al mal estat de la teulada. Esllavissades als camins rurals Pel que fa al Medi Rural, hi van haver esllavissades i incidències pràcticament a tots els camins, però amb especial problemàtica en els següents llocs:
Totes aquestes incidències van estat gestionades des del Comitè d’Emergències de Protecció Civil mentre va estar activat el Pla d’Emergències per risc d’inundacions. Un cop desactivat, cada secció de l’Ajuntament seguirà treballant per a posar dins de la normalitat totes les seves zones, espais i edificis que gestiona. A banda d’aquestes actuacions municipals, cal dir que també segueixen treballant en la reparació dels desperfectes tant é les empreses subministradores com Endesa, en el cas de la torre elèctrica de l’Avinguda dels Dolors; o Aigües de Manresa, en la recuperació del clavegueram del carrer de Santa Clara; com les administracions implicades, en el cas del servei de Carreteres de la Generalitat que avui mateix segueix netejant les restes de l’esllavissada en la carretera d’entrada a la ciutat pel Pont Nou. Un cost inicial per a l’Ajuntament de 117.100 euros Per ara, el cost de les feines d’urgències realitzades per obrir els vials de la ciutat -a excepció del camí dels Corrals, que és l’únic que es manté tancat- ha estat de 7.200 euros. A més a més, l’Ajuntament ha calculat que el cost de les intervencions per aconseguir que tots els vials i els edificis municipals més afectats de Manresa tornin a recuperar l’estat de manteniment i conservació d’abans de les pluges seran necessària una inversió aproximada de 110.000 euros, que es reparteixen de la manera següent:
És a dir que el cost total per a l’Ajuntament de Manresa dels desperfectes ocasionats pels aiguats, segons els càlculs actuals, se situarà entorn dels 117.200 euros. El regidor Bacardit ha puntualitzat també que en aquest import no estan inclosos altres costos derivats dels efectes del temporal en edificis o propietats privades, o en aquells serveis que depenen d’empreses subministradores com poden ser Endesa o Aigües de Manresa. |