L’Ajuntament de Manresa posa en marxa un pla d’actuació per reduir els atropellaments de vianants Array Imprimeix Array

El pla de prevenció anomenat “No et saltis el pas” és el resultat d’un estudi de les diferents accions i campanyes que s’han aplicat a d’altres poblacions i que han tingut un impacte positiu en la reducció del nombre d’atropellaments.

Els detalls del pla d’actuació ha estat anunciats avui al migdia en roda de premsa per la regidora de Seguretat Ciutadana de l’Ajuntament de Manresa, Olga Sánchez; el director general del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio; i el sergent de la Policia Local de Manresa i coordinador del Pla, Carles Muñoz.

Hi han assistit també a la presentació, el responsable del Pla Català de Seguretat Viària, Xavier Almirall; representants de les entitats col·laboradores en la campanya com Montepio de Conductors, RACC, Afesvial i UBIC; i els comandaments de la Policia Local, Alfonso Sànchez i Jordi Mora.

Joan Aregio ha reconegut que des de tots els àmbits “cal continuar treballant per baixar les xifres de sinistralitat per atropellaments” i per això “donem suport a la campanya engegada per l’Ajuntament de Manresa que no només ha de permetre reduir les xifres d’aquests accidents sinó sobretot canviar les actituds de les persones”. Pel director general de trànsit que cal treballar “per evitar que la gent es deixi la vida al carrer”.

Olga Sánchez ha destacat la seva convicció en dur a terme aquest pla i agraït el “gran suport” del Servei Català de Trànsit i de totes les entitats col·laboradores en la recerca d’aquest objectiu. La regidora de Seguretat Ciutadana confia que amb el treball de “sensibilització i prevenció intentarem reduir el màxim que puguem el nombre d’atropellaments a la ciutat”.

Per la seva part, el sergent Carles Muñoz ha explicat que la coincidència de varis atropellaments en poc temps durant la tardor passada va fer alertar la Policia Local que calia prendre mesures per millorar la seguretat dels vianants. Per a Muñoz “tots som vianants i darrera de cada estadística hi ha una persona. Per això cal treballar de forma conjunta per baixar aquesta xifra de sinistralitat”.

Una campanya adreçada als col·lectius més sensibles

La campanya d’informació i sensibilització està dirigida als col·lectius més sensibles a patir els atropellaments com la gent gran, mitjançant els casals d’avis; als escolars, a través de classes d’educació viària als centres d’ensenyament i altres iniciatives; les associacions de veïns; els conductors, mitjançant les associacions de conductors; i altres institucions relacionades amb conductors, víctimes i actors relacionats amb el trànsit i els vianants.

El pla de prevenció d’atropellaments està impulsat des de la regidoria de Seguretat Ciutadana amb el suport d’altres departaments de l’Ajuntament de Manresa i compta amb la col·laboració activa del Servei Català de Trànsit, Montepio de Conductors, RACC, Transports Castellà, Afesvial, Institut Lluis de Peguera i UBIC.

El pla preveu campanyes de vigilància policial específica als passos de vianants; un treball de conscienciació sobre els comportaments de risc d’atropellaments per part de vianants i conductor, així com la millora dels aspectes de la via i dels controls de trànsit que resultin de les propostes analitzades conjuntament entre el servei de Mobilitat i la Policia Local.

La campanya compta amb la participació d’agents externs que col·laboren en l’adopció d’accions i campanyes preventives que es desenvoluparan de forma constant durant tot l’any i que seran comunicades prèviament a la premsa i als mitjans de comunicació. El pla preveu la incorporació de la figura d’un coordinador, que serà el sergent de la Policia Local de Manresa, Carles Muñoz, que juntament amb la regidoria de Seguretat Ciutadana coordinarà les diferents accions.

Vigilància específica als passos de vianants

Dins les mesures imminents d’aquest pla, la Policia Local començarà a fer vigilància específica als passos de vianants amb campanyes d’una freqüència mínima d’un cop cada tres mesos. A més a més, hi haurà un treball preventiu amb la inspecció de rutes i passos de vianants, millores del temps i fases dels semàfors així com millores als itineraris de vianants.

Aquesta serà una de les novetats de la quarantena d’accions programades que la Policia Local desenvoluparà durant el 2012 a la ciutat per vigilar i sensibilitzar d’un ampli ventall d’aspectes de la seguretat vial (velocitat, alcoholèmia, drogues, voreres, distraccions, bus urbà, seguretat passiva, etc.). Algunes d’aquestes campanyes es fan amb col·laboració amb el servei Català de Trànsit, la Direcció General de Trànsit (DGT) o la TISPOL (policies europeus per la seguretat vial).

La Policia Local editarà també un manual de recomanacions per al conductor i per al vianants, continuarà la formació vial a les escoles i organitzarà una nova edició del Parc Infantil de Trànsit, una iniciativa que té per objectiu contribuir a què els infants i joves de la ciutat adquireixin hàbits de comportament cívics a la via pública i, paral·lelament, es redueixin els accidents de trànsit.

Des del diferents departaments de l’Ajuntament de Manresa s’està treballant també en l’anàlisi acurat del mapa estadístic d’atropellaments i en l’actualització del Pla de Seguretat Viària. A més a més, s’ha fet accions a la via pública per millorar la seguretat amb la instal·lació de semàfors a l’entorn del nou supermercat Mercadona i la modificació del pas de vianants al carrer Dos de Maig.

Col·laboració activa d’entitats de la ciutat

El pla d’actuació contra els atropellaments compta amb la col·laboració d’entitats que han col·laborat a l’hora de d’establir les mesures preventives. Entitats com el RACC, Montepio de Conductors i Afesvial participaran en diferents accions que ajudaran a sensibilitzar d’aquest problema.

El RACC té prevista la posada en marxa d’una campanya de sensibilització en passos de vianants, adreçada tant a vianants com a conductors, i que han tingut un alt grau d’acceptació a ciutats on s’ha presentat com Barcelona, Terrassa o Madrid.

Per la seva part, Montepio de Conductors farà una campanya de sensibilització amb imatges de comportaments inadequats en suport publicitari que comptarà amb la col·laboració de Transport Castellà i Bus Manresa. Es farà també un campanya de conscienciació de Teatre al Carrer, que compta amb la col·laboració dels alumnes del cicle artístic del batxillerat de l’institut Lluis de Peguera.

El pla compta també amb el suport de l’entitat Afesvial, que té com a objectiu fomentar l'educació i la seguretat viària, que col·laborarà amb l’edició d’una falca de ràdio i d’un spot de televisió per conscienciar sobre el lema “No et saltis el pas”.

Manresa pateix una setantena d’atropellaments anuals

El nombre d’atropellaments a Manresa els darrers 3 anys ha estat de 79 al 2009, 74 al 2010 i 76 al 2011, aquesta dada ens mostra que l’evolució és molt similar. Un cop analitzades les dades d’aquests atropellaments es constata que les causes no són diferents a les detectades a la resta de Catalunya, a l’estat Espanyol o a la resta d’Europa.

Les causes principals dels atropellaments acostumen a ser per conductors que s’aproximen als passos de vianants a una velocitat inadequada i no respecten la prioritat del pas dels vianants, conductors amb manca d’atenció a la circulació, vianants que irrompen a la via per un pas de vianants sense comprovar que ha estat vist i adoptar mesures d’autoprotecció o bé vianants que travessen la via per un lloc no autoritzat i sense fer servir un pas de vianants.

La dada , però, més destacable i amb un tret diferencial significatiu són les franges d’edat més representatives de les víctimes d’aquests atropellaments a la nostra ciutat:

• Joves entre 15 i 19 anys (4,45% de la població i 13,5% dels accidentats).
• Persones entre 20 i 24 anys (4,92% de la població i 10,3% dels accidentats).
• Gent gran de més de 65 anys (18,8% de la població i 23,75% dels accidentats).

Dels atropellaments que hi ha hagut a Manresa els darrers tres anys, les dades diuen que el 73% han estat responsabilitat dels conductors, un 24% dels vianants i un 3% de responsabilitat compartida. En quan a la gravetat de les lesions, un 79% han causat ferides lleus, un 1% han estat menys greus, un 18% ferides greus i 2% de les víctimes han resultat mortes.

No hi ha “punts negres” a la ciutat

Les dades inicials del mapa estadístic d’atropellaments que ha elaborat la Policia Local no mostra inicialment una concentració de llocs preferents per la seva lesivitat, encara que l’anàlisi acurada del mateix es portarà a terme al llarg dels propers mesos conjuntament amb la regidoria de Mobilitat com una de les accions que es desenvolupen mitjançant el Pla de Seguretat Viària elaborat al 2010 i que comporta, entre d’altres qüestions, la millora d’aspectes de la via i dels controls del trànsit per solucionar els problemes detectats.

Les xifres dels atropellaments a la nostra ciutat es van fer fet arribar al Servei Català de Trànsit que ha fet un estudi comparatiu entre les 12 ciutats i que indicava que Manresa era de les ciutats amb més atropellaments. L’estudi però, conclou que pot haver-hi indicis que la bona feina de la Policia Local a Manresa en la recollida d’informació d’accidents lleus davant d'altres metodologies utilitzades a d'altres ciutats, la qual cosa pot confondre’s amb un nombre més elevat d’accidents reals que no seria cert.