L'Ajuntament impulsa una ordenança de terrasses per millorar la qualitat de l’espai urbà i la convivència Array Imprimeix Array

La nova normativa té com a objectius principals promoure la qualitat de les terrasses, obrir el ventall de possibilitats d’emplaçament i disposició, ampliar la gamma de mobiliari i colors possibles, vetllar per la qualitat de l’espai urbà i la convivència cívica, i establir la categorització sobre establiments implants en locals interiors.

Les principals característiques de l’ordenança han estat anunciades avui al migdia pel regidor d’Urbanisme, Paisatge i Mobilitat, Ramon Bacardit; la regidora de Promoció Econòmica, Comerç i Turisme, Sílvia Gratacós; i la regidora de Seguretat Ciutadana, Olga Sánchez.

El regidor Bacardit ha explicat que l’ordenança respon “a la necessitat d’ordenar el sector i donar sortida a la petició privada sobretot arran de la llei antitabac”. Per a Bacardit “la nova regulació ha de garantir la funcionalitat de l’espai públic i ha de vetllar per la seguretat i la convivència dels ciutadans”.

El regidor d’Urbanisme ha afirmat que la nova normativa estableix “uns mínims de qualitat, ampliant els elements de mobiliari permesos a la terrassa però donant possibilitats als propietaris de les terrasses de donar i aportar-hi certa singularitat per millorar-la”.

Bacardit ha volgut recordar als propietaris privats dels negocis que “faran una utilització provisional de la via pública i, per tant, “hauran de vetllar per mantenir-la en bones condicions i per mantenir la convivència”.

La regidora Gratacós ha afirmat que per definir els termes de l’ordenança s’havia escoltat als Gremi d’Hosteleria, els gremis professionals i la Cambra de Comerç “per intentar donar resposta a les seves peticions i suggeriments adreçats, sobretot, a la millora qualitativa de les terrasses”.

La regidora de Promoció Econòmica ha destacat que “s’ha obert el ventall de possibilitats del mòdul tipus de terrassa, donant possibilitats d’una nova disposició que permeti a la seva instal·lació”. Gratacós ha dit que si bé els permisos d’ocupació pública els hauran de donar des de Policia Local, “molt aviat es formarà una comissió tècnica que estudiarà i donarà resposta a les peticions i sol·licituds singularitzades que puguin fer els negocis”.

Per la seva part, la regidora de Seguretat Ciutadana, Olga Sánchez, ha fet una crida “a la corresponsabilitat” tant dels propietaris de les terrasses com dels clients “a l’hora de respectar els horaris, evitar molèsties i respectar el descans dels veïns”. Sánchez ha explicat que “en cap cas Policia Local no té voluntat de sancionar, però és necessari que tothom sigui conscient que cal vetllar per comptabilitzar els diferents usos de la via pública, i la convivència és una cosa de tots”.

S’estableix un mínim de qualitat de les terrasses

Per millorar la qualitat de les terrasses, l’Ajuntament ha establert un sèrie de estàndards qualitatius mínims que ha de tenir el mobiliari, ampliant els elements permesos a les terrasses com taules, cadires, coixins, respatllers, armaris de restauració, para-sols, paravents, jardineres, cendres, tarimes, plataformes, i qualsevol altre element que pugui millorar la qualitat de la terrassa.

Les noves terrasses podran adaptar el seu mobiliari a la imatge de l’establiment, instal·lar equips audiovisuals per a acte concrets prèvia autorització puntual de l’Ajuntament, així com usar o instal·lar equips de climatització com estufes i vaporitzadors.

Pel que a l’emplaçament i disposició de les terrasses, la nova ordenança regula que aquestes han de garantir l’accés a habitatges i comerços, que han de protegir l’arbrat, els punts de llum i el mobiliari, i estableix que la separació entre diferents locals ha de ser, com a mínim d’un metre i mig.

La nova regulació diferencia entre les terrasses en vorera o en vial de plataforma única. Les instal·lacions en vorera hauran de deixar un pas lliure per a vianants, com a mínim, d’un metre i mig, i caldrà deixar una separació mínima d’un metre respecte a la vorada. Pel que fa a les terrasses en vial de plataforma única, aquestes podran ocupar el 40% de l’amplada del vial si deixen una separació mínima d’un metre respecte a la franja de circulació.

L’ordenança defineix el mòdul tipus de terrassa que el constitueix el conjunt d’una taula i quatre cadires, equivalent a 4m2. En el cas que un establiment no disposi d’espai suficient per a terrassa davant la seva façana, es podrà autoritzar la seva instal·lació en un emplaçament proper.

S’obre el ventall de possibilitats de mobiliari i colors

Un dels aspectes destacats de la nova ordenança fa referència a les característiques del mobiliari i els colors. La nova regulació estableix que les taules i les cadires han de complir un mínims estètics (han de ser d’alumini polit i anoditzat, o altre material de superior qualitat) i tenir tacs de goma per evitar sorolls; els coixins i respatllers hauran de ser de material tèxtil, llisos i d’un color, si bé es podran fer servir altres materials si suposen un millora qualitativa i s’adeqüen a l’entorn urbà. També s’obre el ventall per a la instal·lacions d’estufes si aquestes estan homologades pel departament d’Indústria de la Generalitat.

La nova normativa permetrà la instal·lació, en determinats casos, de tarimes i plataformes; defineix que els para-sols seran de material tèxtil i llis, amb suport d’alumini anoditzat i desmuntable, o altre material de major qualitat; els paravents hauran de ser iguals als para-sols associats, i la meitat de la seva superfície, com a mínim haurà de ser transparent. També es permetrà col·locar jardineres al llarg de l’espai de la terrassa.

Fins a les 12 de la nit i una hora més tard divendres, dissabtes i vigílies

L’ordenança estableix tot una sèrie de normes adreçades a vetllar per la qualitat de l’espai urbà i la convivència cívica i que, sobretot, quedi garantida la funcionalitat de l’espai. Amb la nova regulació es pretén que les noves terrasses no distorsionin l’entorn ni el paisatge urbà; es restringeix la publicitat admesa i les emissions sonores i audiovisuals i el mobiliari no vinculat a la terrassa.

També es permetrà publicitar el nom comercial de l’establiment als coixins i respatllers de les cadires, però no es permetrà publicitat de cap tipus als para-sols, paravents o mobiliari en general.

L’horari en general d’obertura de les terrasses serà de les 08.00 h a les 24.00 h., durant tots els dies de l’any, si bé els divendres, dissabtes i vigílies de festiu el tancament es podrà perllongar 60 minuts.

Una de les novetats de l’ordenança és que durant el període comprès entre el 23 de juny i l’11 de setembre, l’horari general de tancament dels divendres, dissabtes i vigílies de festiu, es podrà perllongar fins les 01.30 hores.

Es defineixen tres àmbits: Centre històric, Passeig Pere III i resta de la ciutat

La nova regulació estableix tres àmbits diferents per aplicar la normativa: Centre històric, Passeig de Pere III i la resta de la ciutat.

En el cas del centre històric, no s’admet l´ús de paravents, i tant aquests com els coixins i respatllers hauran de ser de color cru. Pel que fa al mobiliari, serà obligatori plegar cada dia el material i guardar-ho dins el local, així com marcar amb cinta adhesiva blanca l’àmbit autoritzat per a instal·lar la terrassa.

Al Passeig de Pere III, la regulació serà la mateixa que al centre històric, si bé el mobiliari podrà quedar al carrer, però plegat i recollit dins l’àmbit d’ocupació autoritzat de la terrassa.

Pel que fa a la resta de la ciutat, si s’admet l’ús de paravents, i tant aquests com els para-sols s’hauran d’ajustar una gamma de colors establerta (cru, bordeus, mostassa i siena). El mobiliari podrà quedar al carrer, però recollit dins l’àmbit d’ocupació autoritzat de la terrassa. També caldrà marcar els escaires de l’àmbit de la terrassa amb pintura blanca.

S’estableixen dues temporades a l’any: d’abril a setembre i d’octubre a març

L’ordenança regula també la categorització sobre els establiments implantats en local interiors. Es defineix el caràcter temporal de les terrasses, limitant l’aforament i el tems anual, i preservant la possibilitat de retirada de tots els elements.

Hi haurà dues temporades a l’any: la temporada d’estiu: que anirà de l’1 d’abril a 30 de setembre; i la temporada d’hivern, de l’1 d’octubre al 31 de març. Els establiments podran sol·licitar autorització de temporada i anual i també es podrà sol·licitar autorització per dates concretes, amb motiu de fires o festes tradicionals. Els paravents i les estufes però, només estaran permesos durant la temporada d’hivern.

La nova ordenança estableix també que les terrasses autoritzades disposaran d’una targeta acreditativa, emesa per l’Ajuntament, on s’indicarà la superfície i elements autoritzats, i que haurà d’enganxar-se en un lloc visible a l’entrada de l’establiment.