L’Ajuntament de Manresa fa un simulacre del pla d’emergència d’incendi al túnel de Viladordis Array Imprimeix Array

El simulacre està emmarcat en les activitats previstes en la II Trobada de Polítics i Tècnics de Protecció Civil de Catalunya, que es celebren des d’ahir dilluns a Manresa. Els plans de protecció civil que s’han posat a prova en aquest simulacre són: el Pla d'Actuació del Procicat per Emergències en el transport de viatgers per ferrocarril i el Pla d’actuació municipal de Manresa.


L’exercici
L’exercici ha consistit en un accident ferroviari amb implicació d’un comboi de passatgers a l’interior del túnel de Viladordis de la línia R5 Llobregat-Anoia dels FGC, al municipi de Manresa. Com a conseqüència de l’accident s’han produït múltiples víctimes amb el següent balanç d’afectats: 1 mort, 10 ferits greus, 10 ferits menys greus i 30 il·lesos.

Un cop ha tingut lloc l’accident del tren, el maquinista del comboi ha alertat al Centre de Comandament Integrat de FGC que s’ha produït un incendi, ha informat els passatgers i organitzat l’evacuació del comboi. Per realitzar les maniobres d’evacuació amb garanties de seguretat, el maquinista ha baixat el pantògraf (retirada de la tensió del tren) i ha sol·licitat el tall de tensió de la catenària i l’encesa de l’enllumenat del túnel. D’altra banda, el Cap d’Emergència de FGC ha fet els avisos corresponents i ha sol·licitat ajut extern a través del 112 i del CECAT.

Després de l’accident, quan el CECAT rep l’avís de l’emergència ha valorat l’activació el PROCICAT en Emergència en funció de la informació de què disposava, realitzant les trucades i comunicats que indica el seu protocol: Bombers de la Regió d’Emergències Centre, SEM (que alerta a Creu Roja i a l’Atenció Primària de Manresa), Mossos d’Esquadra, Policia Local, Oficina de Premsa, 112, Institut de Medicina Legal de Catalunya i altres organismes. El CECAT ha continuat en contacte amb el Centre de Comandament Integrat de FGC per requerir la informació necessària.

El municipi de Manresa rep l’avís del CECAT i ha valorat i executat l’activació del seu pla d’actuació municipal.

Els Mossos d’Esquadra, amb la col·laboració de la Policia Local de Manresa, han controlat les vies d’accés a l’estació per agilitar l’arribada ordenada dels serveis externs.

Efectius de Bombers de la Generalitat s’han desplaçat al lloc de l’accident. Un cop assegurada la zona d’intervenció han començat el salvament dels ferits més greus. D’altra banda, han acompanyat els primers il·lesos que han sortit pels seus propis mitjans del comboi, fins al carrer.

Un cop han arribat els efectius del SEM al punt de transferència de ferits, han muntat l’àrea sanitària per atendre els ferits en l’accident, estabilitzar-los i evacuar-los als hospitals.

Mentre es duien a terme les accions anteriors, s’ha establert el CCA i el CECOPAL on s’han integrat els màxims representants de cada grup d’actuació presents al lloc de l’emergència juntament amb l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent; la regidora de Seguretat Ciutadana, Olga Sánchez, i el responsable de Protecció Civil, Xavier Jovés. S’ha establert també el lloc d’acollida dels afectats on els Serveis Socials Municipals, conjuntament amb la Creu Roja, i personal del SEM han destinat unitats per donar suport als afectats.


Participants
El Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 ha activat el seu protocol d’avisos davant l’accident ferroviari. Un cop rep la trucada fa un primer interrogatori i transfereix la trucada als Bombers de la Generalitat. Tant els Bombers com els Mossos reben un avís telemàtic amb les dades de l’accident. SEM rep igualment una trucada del 112 informant-los de l’accident. Posteriorment, es fa l’avís telefònic a CECAT i a la Policia Local de Manresa.

Per part de la Direcció General de Protecció Civil, el Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya (CECAT) que compta amb dues sales d’operacions (a Barcelona i a Reus) equipades per assumir la gestió de qualsevol emergència en qualsevol part del territori català, ha fet la coordinació de les accions dutes a terme pels cossos operatius implicats en l’exercici.

Per Bombers de la Generalitat, han desplaçat un total de 15 dotacions, amb una quarantena d’efectius, per participar en el simulacre de l’estació de Ferrocarrils Catalans de Viladordis. S’han mobilitzat 2 Bombes Urbanes Pesants, 5 Bombes Rurals Pesants, 1 Bomba Forestal Pesant, 1 Furgó de Salvament, 1 ambulància, 1 Furgó del Control ERA, 3 vehicles de comandament i el Punt de Trànsit, que ha fet de Centre de Comandament de Bombers.

Els Bombers s’han traslladat a l’estació de tren per treballar en les tasques d’extinció d’un incendi que afectava un dels vagons del comboi aturat a l’andana. A més han rescatat i assistit els ferits de diversa consideració que es trobaven a l’interior.

En la tasca de rescat, els efectius del Grup d’Emergències Mèdiques (GEM) han coordinat l’actuació sanitària amb el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM). El GEM han recolzat als Bombers en la primera atenció als ferits i el primer triatge de les víctimes, a la mateixa andana de l’estació. Acte seguit, els efectius dels Bombers han fet l’extracció dels ferits de la zona calenta i els han derivat als sanitaris del SEM que es trobaven a la zona tèbia.

Per part del Grup d’Ordre, Mossos d’Esquadra, amb 7 patrulles i 14 agents, conjuntament amb la Policia Local de Manresa, amb 6 patrulles i 12 agents, s’han encarregat d’assegurar la zona del sinistre, garantir el control del trànsit per l’accés dels mitjans d’intervenció a la zona del sinistre, així com vetllar per la integritat dels il•lesos que han pogut sortir pel seu propi peu de la zona de l’accident, adreçant-los als punts de trobada o d’acollida que s’estableixin.

El Sistema d’Emergències Mèdiques SEM ha participat en el simulacre amb 15 unitats: 4 de Suport Vital Avançat, 6 de Suport Vital Bàsic i 3 dels Serveis Especials i dos comandaments, que suposa una mobilització de 40 membres del cos assistencial i de la Central de Coordinació.

Les funcions del SEM han estat organitzar i dirigir el Punt Mèdic Avançat (PMA), la recepció de les víctimes, el triatge dels afectats per nivell de gravetat, la distribució segons necessitats de tractament, i l’assistència de les víctimes que ho han requerit.

Tanmateix, el SEM ha traslladat amb ambulància als ferits als centres hospitalaris més adients segons les seves necessitats mèdiques.

Una altra de les funcions del SEM, ha estat la coordinació i lideratge de la resta de cossos sanitaris actuants: Creu Roja, ACD i serveis Psicosocials.

Objectius
Emmarcat dintre de les activitats de la II Trobada de Polítics i Tècnics de Protecció Civil de Catalunya, l’exercici de l’estació de Viladordis ha servit per posar a prova la Interfase de plans d’emergència: el Pla d'Actuació del Procicat per emergències en el transport de viatgers per ferrocarril, el PEM del municipi de Manresa, els Plans d'Actuació dels Grups actuants i els Pla d'Autoprotecció del gestor ferroviari per aquest tipus d'emergències.

D’altra banda, amb aquest simulacre, s’ha volgut posar a prova l’operativa dels centres de coordinació que preveu el pla (CECAT, CECOPAL, i Centre de Comandament Avançat) i l’enllaç amb les sales de coordinació dels operatius i amb el Centre de Comandament Integrat de FGC.

Per últim, l’exercici ha servit per què els cossos operatius vinculats a aquest tipus de situacions d’emergència coneguin millor les instal•lacions per donar una millor resposta en cas d’una situació d’emergència real.

Una vegada finalitzat el simulacre, ha tingut lloc una reunió per comentar els aspectes més destacables que s’han observat durant el simulacre. És bàsic des del punt de vista de la Protecció Civil realitzar aquesta mena d’exercicis per afinar la coordinació entre els diferents cossos operatius d’emergències i detectar problemes o imprevistos de cara a que la resposta sigui el màxim d’eficient i eficaç en cas d’accident real.