Més d'un miler d'alumnes reben formació al Parc Infantil de Trànsit que organitza la Policia Local Array Imprimeix Array

· Alumnes de 3r i 5è de primària
Les activitats es porten a terme a les instal·lacions de l’Autoescola Font. Les sessions estan dividides en dues parts, una de teòrica i una altra de pràctica. En la primera part, els alumnes de 3r visualitzen un audiovisual i, a partir d’aquí, s’aclareixen dubtes. Els alumnes de 5è omplen un test per després posar a debat els diferents temes que han anat sorgint. En els dos casos, la part pràctica consisteix en un circuit en bicicleta per tal que els alumnes coneguin la senyalització de trànsit. Aquest curs, han portat a terme aquesta activitat un total de 675 alumnes d’onze centres educatius. El Parc es va iniciar el passat 14 de març i es tancarà aquest dijous, 26 de maig.

· Alumnes de 4t d’ESO
L’activitat consisteix en una xerrada que es porta a terme al mateix institut. Al decurs de la xerrada es parla de diferents temàtiques: el ciclomotor (papers, seguretat activa, seguretat passiva, accidents, etc.), l’alcohol, la prova de l’alcoholèmia, drogues, etc. En edicions anteriors aquesta xerrada es feia a 2n i a 4t d’ESO. Enguany s’ha fet únicament a 4t d’ESO entre el 17 de gener i el 24 de març. En total, hi han participat 450 alumnes de 7 centres educatius de la ciutat.

Totes les activitats van a càrrec de dos agents de la Policia Local de Manresa especialitzats en educació vial. En concret, són directors de Parcs Infantils de Trànsit (PIT). I és que el màxim objectiu de les policies locals, en el sector de l’educació vial, és assolir una disminució en els accidents de trànsit. Les policies locals es consideren com una anella més a la cadena dels organismes oficials que contribueixen de forma desinteressada per una millor educació vial.

Objectius pedagògics
Es poden dividir en dos grups:

· Generals:

  • Reconèixer la persona com a factor que participa en el món del trànsit.

  • Informar els usuaris del Parc Infantil de Trànsit de totes les qüestions de seguretat vial.

  • -Completar i ampliar tots els coneixements en aquesta matèria que han rebut els escolars, independentment de l’origen de les mateixes.

  • -Fomentar els hàbits d’observació, prudència i respecte.

  • -Facilitar els mitjans pràctics necessaris per entendre, integrar conductes adequades i segures.

  • -Fomentar en els escolars la participació en activitats relacionades amb educació i seguretat vial.

 

· Específics:

  • Reflexionar sobre la necessitat de les normes i senyals de trànsit.

  • Presentar la figura de la Policia Local i d’altres agents de l’autoritat, com un més dels elements del trànsit i familiaritzar-se amb les normes i senyals.

  • Familiaritzar-se amb el lèxic propi de l’activitat, fomentant l’ús de termes apropiats: estacionament, parada, semàfor, etc.

  • Conèixer i ordenar els elements de trànsit: senyals lluminoses, marques vials, senyals verticals, per formes i colors, per tal que els nens realitzin una associació de conceptes de: obligació, prohibició, perill, etc.

  • Respectar les senyals i normes.

  • Insistir en qüestions com les preferències de pas, detencions, velocitat, etc.

  • Promoure actituds d’un bon comportament ciutadà.

El Parc Infantil de Trànsit és possible gràcies a la col·laboració de l’Autoescola Font, el Montepio de Conductors, Assegurances Bilbao i l’Ajuntament de Manresa.

A la dècada del 1960, ara fa 50 anys, es va crear per primera vegada a Manresa un parc infantil de trànsit situat al terrat de l’edifici de Cal Jorba. En aquest parc, agents de la Policia Local donaven classes als petits de com circular pels carrers de la ciutat respectant normes i senyals. Des de llavors, aquest servei ha anat tenint continuïtat, però s’ha anat instal·lant a indrets diferents: instal·lacions de la piscina municipal, solar de l’empresa de cotxes Autobages, estació de bus, instal·lacions de l’Autoescola Font, plaça Milcentenari i Palau Firal. Aquest curs escolar l’Autoescola Font torna a facilitar de forma desinteressada una aula per fer la part teòrica i un espai per fer les pràctiques.