Actes 150 Anys

Previsió del Temps

Radars Catalunya


Radars de Catalunya

La Policia Local engega una campanya informativa per alertar la gent gran de les estafes més freqüents a la llar

Olga Sánchez ha explicat que la campanya informativa està adreçada “a donar eines i informació als avis per protegir la seva vulnerabilitat”. Segons la regidora “la nostra voluntat és contribuir a que en determinades situacions no se sentin soles ni aïllades i puguin comptar amb el nostre suport. Volem que perdin la vergonya i davant qualsevol cas de dubte que ens truquin per comprovar que allò que li ofereixen és corr ecte o no”.

La responsable de Seguretat Ciutadana ha dit que aquesta campanya s’emmarca dins les accions coordinades amb la regidoria de Gent Gran i amb el Pla d’Acció relacionat amb les accions de la xarxa de ciutats amigues de la gent gran.

Per la seva part, el caporal Serra ha informat que la campanya de visites domiciliàries està adreçada “a persones de més de 70 anys que visquin soles o en parelles d’edat similar”. En la primera fase d’aquesta campanya s’han programat cent cinquanta visites domiciliàries, de les quals ja s’han realitzat una cinquantena.

La selecció de persones que s’han visitat o es visitaran properament s’ha extret a través del padró municipal, amb un mostreig representatiu d’acord amb el percentatge d’avis que hi ha a cada barri de la ciutat.

Per tal que de garantir la seguretat d’aquestes visites, s’ha dissenyat un sistema pel qual la gent gran pot verificar amb diverses trucades de control que, efectivament, les agents cíviques que els visiten treballaven per l’Ajuntament de Manresa i tenen el suport de la Policia Local.

Segons el caporal Serra “primer els enviem un carta, després els truquem per programar dia i hora i, un cop d’acord, fem l’entrevista, que més que una entrevista és un xerrada distesa que els ajudi a guanyar en seguretat”.

Ensarronades més habituals

A les visites, les agents cíviques expliquen als avis les ensarronades més habituals, fraus de falsos revisors de gas o electricitat, canvis de companyies i/o subscripció a serveis no sol·licitats, o furts i robatoris als propis domicilis durant les visites.

Les agents cíviques faciliten als avis d iverses tècniques per detectar i evitar aquests fraus i s’incideix en la idea de la conveniència de trucar ràpidament la Policia Local davant qualsevol dubte o sospita.

El cap de la Policia Local, Jordi Mora, ha reconegut que “no hi ha gaires denúncies al llarg de l’any, però sí que es produeixen situacions periòdiques on hi ha abús de la vulnerabilitat dels avis”. Entre algunes d’aquestes situacions hi ha “per exemple recanvis de la instal·lació del gas que potser no caldrien, furts aprofitant algunes visites, venda de productes, associacions que demanen ajuts per a malalties o falsos assistents socials. Algunes d’aquestes no són accions il·legals però sí que s’aprofiten de la por i de la vulnerabilitat de la gent gran”.

La regidora Olga Sánchez ha afegit que durant les visites de les agents cíviques també han permès detectar algun cas de mancances entre la gent gran i que ha estat derivat als Serveis Socials municipals.

La valoració inicial de les agents cíviques de les visites realitzades fins ara –una cinquantena- és molt positiva i han destacat la bona acollida que ha tingut aquesta iniciativa entre les persones visitades.

La campanya informativa també preveu que aquells avis que no han estat seleccionats i que volen rebre la visita de les agents cíviques, poden sol·licitar-ho trucant a l’Oficina de Suport de la Policia Local (93 875 2999 Ext. 14118) en horari d’oficines.