Actes 150 Anys

Previsió del Temps

Radars Catalunya


Radars de Catalunya

La nova Policia de Districte està integrada en els processos de descentralització municipal i de renovació de l'atenció ciutadana PDF Imprimeix Correu electrònic
Escrit per PL Manresa   
dimecres, 28 d'octubre de 2009 23:14

L’Ajuntament de Manresa està desplegant la Policia de Districte. Des del passat 21 de setembre, una nova unitat de la Policia Local ha començat a funcionar seguint un nou model de servei. Els primers resultats d’aquest primer mes permeten presentar amb més precisió les novetats i els avantatges de la nova policia de proximitat.

El desplegament de la Policia de Districte es realitza per etapes de sis mesos. El setembre es va iniciar al Districte de Ponent, el mes de març serà a Llevant, el setembre al Nord i finalment al mes de desembre es completarà al Districte Centre. Per fer el desplegament, s’ha donat prioritat al districte amb més extensió i progressivament es cobrirà tota la ciutat.

 

 

La dotació d’agents també s’ajusta a aquest criteri. El Districte Ponent, que és el més extens i el que inclou més nuclis disseminats, disposa de 6 agents sobre el terreny i la resta de districtes en tindran 4.

L’actual proposta de Policia de Districte recull l’experiència d’altres projectes de policies de proximitat que s’han anat realitzant des dels inicis de l’etapa democràtica municipal. Parteix del mateix propòsit d’establir vincles directes amb la població i d’obtenir un coneixement profund de cada zona de la ciutat que permeti actuar preventivament i aportant solucions més sòlides i estables que les accions d’emergència, que habitualment només tapen forats.

La nova proposta també ha tingut en compte els dèficits o les llacunes de les altres experiències i es presenta amb diferents novetats. Entre les principals novetats hi ha la integració de la Policia de Districte dintre la descentralització municipal a través dels Consells de Districte i creació d’un grup d’agents dedicats a la canalització de les demandes ciutadanes.

Una de les novetats és que la nova unitat de policia de districte tindrà el suport de la nova estructura de descentralització municipal. Això vol dir que la seva activitat no quedarà aïllada sinó que formarà part de la nova estructura dels Consells de Districte, amb els seus regidors responsables i , en el futur, amb els equipaments públics de referència.

Cal tenir en compte que la mateixa definició de funcions de la policia de districte ha estat elaborada pels propis Consells de Districte. Manresa és el primer cas conegut que l’actuació d’una part de la Policia Local ha estat decidit a través d’un procés de participació ciutadana. Durant el passat mes de juny, els quatre Consells de Districte van redactar els objectius i els tipus d’accions que són responsabilitat de la Policia de Districte.

Els Consells de Districte han establert que els agents d’aquesta unitat han de realitzar tasques de coneixement de les problemàtiques de cada barri, de contacte amb el veïnat, de ser canalitzadors de demandes ciutadanes. Els agents ha de ser coneixedors de les possibilitats i les problemàtiques dels espais públics, de les característiques i les necessitats del veïnat i dels projectes de futur dels barris.

Els agents no han de tenir plàning de treball finalista, de dirigir-se a un lloc concret, realitzar una tasca i marxar sinó que la seva funció ha de ser més de detecció de problemes, de recollir informació i punts de vista veïnal, d’analitzar-ho i de presentar propostes de solució amb una visió més profunda. Cada districte tindrà el seu grup de gents que al llarg del temps de servei acumularan coneixement del seu territori i també seran fàcilment identificats pel veïnat. Els Consells també han concretat que els agents, mentre facin funcions de Policia de Districte, no han de fer tasques de control del trànsit.

Un dels objectius d’aquesta unitat policial també és l’increment de la percepció de seguretat. Aquest és el resultat d’augmentar la presència policial a través del Policia de Districte, respon a una demanda ciutadana i, al mateix temps, també pot revertir en incrementar la seguretat pròpiament dita.

Una altra novetat d’aquest nou projecte de policia de proximitat és la creació d’un equip d’agents que es cuidaran específicament de canalitzar cada una de les demandes recollides cap als departaments que en puguin donar resposta i de fer el retorn als usuaris que hagin fet les peticions als agents de la Policia de Districte. Aquest equip està format per tres persones.

Un dels perfils més essencials del nou policia de districte és el de ser un canal de comunicació amb l’Ajuntament. En aquest sentit, la Policia de Districte forma part de la renovació de l’atenció ciutadana que pretén agilitar el diàleg entre la ciutadania i l’administració i fer que l’acció municipal sigui més transparent.

Per aquest motiu, els agents que canalitzaran les peticions ciutadanes utilitzaran el programari de seguiment de procediments municipal que permet donar la màxima fluïdesa a les comunicacions i, al mateix temps, planificar les actuacions i evitar duplicacions. Com que la comunicació és una relació que funciona amb dos sentits, un cop es fa arribar la demanda ciutadana, també es fa arribar al demandant la resposta de l’administració. Per aquest motiu, els agents demanen a tothom que els fa un suggeriment, el mitjà pel qual volen rebre la resposta (telèfon, correu electrònic, sms, adreça postal).

Els quatre districtes de la ciutat de Manresa són:
Districte centre => 4 barris, 21.872 habitants
Passeig i Rodalies, Escodines, Barri Antic, Vic Remei

Districte llevant => 8 barris, 17.192 habitants
Cots-Guix-Pujada Roja, Balconada, Font dels Capellans, Viladordis, Sagrada Família, Cal Gravat, Comtals, Sant Pau

Districte ponent => 10 barris, 18.483 habitants
Plaça Catalunya, Mión-Puigberenguer, Sol i Aire – Tres Creus, Valldaura, Xup, La Guia, Salelles, Torre Santa Caterina, Suanya, Miralpeix

Districte nord => 2 barris, 19.767 habitants
Poble Nou, Carretera de Santpedor

Darrera actualització de dimarts, 3 de novembre de 2009 02:35